Guide til kontorhoteller

Søger du nye erhvervslokaler eller kontorplads? Så skulle du overveje et kontorhotel! Her på siden kan du få et overblik over de bedste kontorhoteller i Danmark.

FAQ – Frequently Asked Questions

På denne underside har vi samlet et udvalg af ofte stillede spørgsmål i forbindelse med søgning efter kontor i et kontorhotel eller kontorfællesskab.

Ofte stillede spørgsmål af lejere

 1. Jeg leder efter kontorplads – gerne i kontorhotel eller kontorfællesskab – hvor finder jeg dette?

Vi anbefaler at du starter din søgning hos Danmarks førende specialist inden for servicerede kontorer. Servicen er gratis og her får du objektiv og let sammenlignelig information om kontorhoteller:


Start din gratis søgning her

2. Hvad er et kontorhotel eller kontorfællesskab?

Grundtanken i et kontorhotel er at tilbyde en komplet professionel og møbleret kontorløsning for enkeltpersoner og virksomheder på meget fleksible vilkår. Der er adgang til en masse faciliteter og services supporteret af et erfarent og serviceminded administrativt personale.

Grundtanken i et kontorfællesskab er at tilbyde en kontorløsning til enkeltpersoner og mindre virksomheder, hvor man sammen bidrager til fællesskabet. Her kan virksomhederne have fordel af at sidde sammen ved at de får adgang til netværk, sparring, viden, kan dele opgaver mellem hinanden og indgå samarbejder. 

Du kan læse mere om kontorhoteller på vores forside.

3. Hvad er inkluderet i huslejen?

I et full-service kontorhotel betaler du normalt en fast månedlig pris pr. arbejdsplads. I denne pris er inkluderet husleje, skatter, lys, varme, møblering, a/c, internet, vedligeholdelse, rengøring, sikkerhedsforanstaltninger, forsikringer, receptionsservice, kopiering, printere, adgang til køkken, toiletfaciliteter, mødelokaler, konferencerum.

Alternativt afregnes kun huslejen og relevante omkostninger vedrørende huslejen, og alle services i stedet afregnes ved brug, fx mødelokaler.

4. Hvad afhænger huslejeprisen af i et kontorhotel?

Alt efter om man har adgang til alle, nogle eller ingen faciliteter ud fra den fastsatte pris jf. spg. 3, afhænger huslejeprisen også af kontorstørrelsen, lejekontraktens længde og kontorhotellets beliggenhed.

5. Hvorfor skal jeg vælge kontorhotel frem for et konventionelt kontorlejemål?

Ved en kontorplads i et kontorhotel har du fordel af stor fleksibilitet, idet du undgår et længere kontraktforløb end man kan overskue. Med kort varsel har man endvidere mulighed for at ‘up-‘ eller ‘downsize’ alt efter behov. I et kontorhotel har du også klarhed over den reelle pris. Således bliver du ikke overrasket af ubehagelige ekstraudgifter. Som oftest kan du spare 15-35 % sammenlignet med et konventionelt kontorlejemål i samme størrelse.

6. Kan man få lov til at besigtige et kontorhotel, der har min interesse?

Udlejeren af et kontorhotel eller kontorfællesskab viser ofte gerne deres lokaler frem for interesserede.

7. Hvilke fordele har jeg som nyopstartet virksomhed, hvis jeg benyttet et kontorhotel?

En virksomheds første måneder er altid kritiske. I et kontorhotel undgår du en masse praktiske problemer og udfordringer, som ofte forbindes med at flytte i nye erhvervslejemål. Som følge af kontorhotellets mange services, kan du fra ‘dag 1’ have fuldt fokus på din nye virksomhed. I takt med virksomheden udvikling, kan du let og ligetil udvide til større lokaler i samme kontorhotel.

8. Hvilke fordele har jeg som etableret virksomhed, hvis jeg benytter et kontorhotel?

Flere og flere veletablerede virksomheder vælger i dag at indgå aftaler med kontorhoteller frem for at benytte konventionelle lejemål. Denne trend skyldes bl.a. fordele som fleksibilitet, som i dag er et nøgleord for mange virksomheder. De konkurrencedygtige priser spiller også en stor rolle.

9. Hvor lang skal jeg forvente at kontraktens bindingsperiode i et kontorhotel er?

Et af kontorhotellets største fordele er at sikre deres kunder en høj grad af fleksibilitet, hvorfor en lang bindingsperiode vil være imod konceptet. Lejekontrakter kan variere i længden fra at være månedsvis til årlig. Typisk har man et opsigelsesvarsel på 3 måneder, og kan derfor hurtigt afslutte en kontrakt.

10. Jeg ønsker ikke at sidde iblandt andre virksomheder – hvilken kontorløsning er den rigtige for mig?

Hvad der er den helt rigtige kontorløsning for lige netop dig er svær at fastsætte. Som udgangspunkt anbefaler vi et kontorhotel frem for et kontorfællesskab, hvis du ikke ønsker at sidde iblandt andre virksomheder. Her kan du have dit eget private kontor, med egen dør og lås. Det eneste du skal medbringe er din PC – alt andet udstyr er tilgængeligt.

11. Jeg har hørt at kontorhoteller er meget ‘branded’ og ikke særligt indbydende over for kunder, der kommer på besøg – passer det?

Nej, det passer ikke. I et kontorhotel bliver dine gæster altid budt velkommen og taget hånd om således at alle får en god oplevelse. Mange kontorhoteller skilter ikke med deres eget firmanavn og fastholder dermed et anonymt miljø til gavn for kunden, således at man kan betragte kontorhotellet som virksomhedens egen domicil. Herved kan du sagtens have kundebesøg, uden at bekymre dig om, hvilket indtryk dine kunder får.

12. Hvordan sammenligner man bedst priser på tværs af kontorhoteller?

For at have et retvisende sammenligningsgrundlag mellem kontorhotellers tilbud er det nødvendigt at alle omkostninger, der er forbundet med en kontorplads medregnes. Du skal derfor sikre dig følgende:

  • Får jeg hos én af udbyderne adgang til flere services, der er værdiskabende for mig? (fx firmaskilt, fri adgang til mødelokaler, netværksarrangementer)
  • Hvilke beliggenhed er bedst set i forhold til min virksomheds behov? (fx tæt på motorvej, en prominent og velkendt adresse, tæt på vigtige samarbejdspartnere)
  • Hvordan er kontraktforholdene? (fx kontraktlængde, depositum, opsigelsesperiode)

Ofte stillede spørgsmål af udlejere

13. Hvem kan hjælpe mig med at fylde de ledige kontorer og kontorpladser?

Lej dine kontorer, kontorpladser og mødelokaler via en relevant og motiveret annoncering på Lokalebasen.dk og Kontorfællesskaber.dk. Læs mere og opret dig som udlejer her.

14. Hvordan sælger jeg bedst mine kontorpladser? 

For at få flest af dine ledige kontorpladser i dit kontorhotel udlejet, kan du gøre følgende: 

  • Ansæt eller udpeg en medarbejder, som har ansvar for at sælge jeres produkt og konstant evaluere på det.
  • Det anbefales at have et godt CRM-system til at organisere salgsprocessen. Dette betaler sig i det lange løb.
  • Skab kontakt til den potentielle kunde og inviter dem ud og se jeres kontorhotel.
  • Skab kontakten hurtigt, gerne inden for 5 minutter, for du er ofte i konkurrence med andre kontorhoteller.
  • Forbered dig før en rundvisning. Gør dig bekendt med virksomheden, vis dem rundt og spørg interesseret ind til deres forretning. Husk af følge op på rundvisningen de efterfølgende dage. 

MatchOffice har lavet en let og overskuelig salgsguide. Du kan hente den her.

Traditionelt kontorlejemål

Hvis du søger et traditionelt kontorlejemål frem for et kontorhotel kan du med fordel søge efter erhvervslejemål på Danmarks førende portal for ledige erhvervslejemål lige her.